Platební terminál ČSOB
Obsah:
- Rozšíření .NET (Altus.Common.Interop)
- Nastavení doplňku
- Placení v Prodejně
- Logování komunikace
- Oprávnění k doplňku
- Co byste měli vědět při práci s doplňkem
- Související dokumenty
Doplněk Platební terminál ČSOB umožnuje obsluze modulu Prodejna akceptovat platební karty zákazníků a bezhotovostní platby realizovat platebním terminálem společnosti BANIT (Československá obchodní banka, a. s.). Doplněk využívá knihovnu Altus.Common.OnlinePayments.CSOB.dll. Knihovna potřebuje pro svůj provoz nainstalovanou podporu Altus.Common.Interop. Licencovaný doplněk je distribuován jako součást standardní instalace Vario a je třeba ho zaregistrovat.
Platební terminál ČSOB funguje principiálně stejně jako doplněk GPE.
Rozšíření .NET (Altus.Common.Interop)
Doplněk využívá knihovnu Altus.Common.OnlinePayments.GPE.dll. Knihovna potřebuje pro svůj provoz nainstalovanou podporu Altus.Common.Interop.
Podpora (rozšíření) pro prostředí .NET je vyžadováno pro funkce, které používají prostředí .NET (např. EET, tzn., jestliže používáte agendu EET, nemusíte rozšíření pro prostředí .NET instalovat). Rozšíření se musí nainstalovat na každý počítač, na kterém se má používat daná funkce, protože rozšíření nepodporuje centrální instalaci prostřednictvím složky „Upravy”. Zip archiv obsahující standardní setup.exe je k dispozici na stránce Altus Vario – stažení software . Abyste mohli odkazovaný soubor stáhnout, je třeba se přihlásit.
Pokyny pro instalaci:
- Vyberte odkaz Instalace Rozšíření .NET včetně .NET runtime (zip) – soubor setup.zip 404 kb.
- Nejdříve extrahujte všechny soubory ze ZIP archivu a potom spusťte instalátor „Altus.Common.Interop.Setup.exe”.
V nově instalovaném programu Altus Vario je podpora Altus.Common.Interop již přítomna.
Nastavení doplňku
- Na kartě DOMŮ – ze skupiny Vario – otevřete položku Doplňky (moderní vzhled). Nebo… v menu Nástroje otevřete položku Doplňky (klasický vzhled).
- Klepněte na volbou Platební terminál ČSOB – nastavení.
- V dialogu Nastavení platebního terminálu ČSOB (tab. 1; obr. 1 a 2) zvolte jeden ze způsobů připojení k terminálu.
- Doplňte požadované hodnoty.
- Klepnutím na tlačítko OK je uložte pro opakované použití.
Tabulka 1, obr. 1, 2: Význam polí v dialogu Nastavení platebního terminálu ČSOB.
POLE/FUNKCE | INSTRUKCE |
---|---|
TCP (komunikace pomocí sítě)
Obrázek 1: Dialog Nastavení platebního terminálu ČSOB s fiktivními hodnotami (TCP). |
|
RS232 (komunikace pomocí sériového portu)
Obrázek 2: Dialog Nastavení platebního terminálu ČSOB s fiktivními hodnotami (RS 232). |
|
Obchodník |
Pomocí pole „Obchodník” (obr. 1, 2) můžete uskutečňovat platební transakce proti různým účtům. Pro každou firmu (a i pro každý počítač – Prodejnu) ve Variu lze nastavit jiného obchodníka a tím provozovat více firem s různými účty přes jeden platební terminál.
|
Aktivovat |
|
Test komunikace |
|
Uzávěrka |
|
OK |
|
Zavřít |
|
Placení v Prodejně
- Klepněte na tlačítko Zaplatit.
- V dialogovém okně Platit zadejte přijímanou částku hotovosti.
- Otevřete nabídku Možnosti.
- Vyberte volbu Bezhotovostní platba nebo Kombinovaná platba.
- Klepněte na tlačítko OK v dialogu Platit:
- Proběhne odeslání částky a variabilního symbolu do terminálu (obr. 3) a oba údaje včetně měny se zobrazí na monitoru obsluhy.
Obrázek 3: Dialog Platba kartou (s fiktivními hodnotami).
Pokud platbu terminál potvrdí, transakce je ve Variu dokončena.
Platba není potvrzena
- Jestliže platba není potvrzena, obsluha je vyzvána k opakování platby nebo ke stornování transakce, popř. k povolení vystavení dokladu ručně (obr. 4).
Opakovat platbu – znovu odešlete částku platby do terminálu.
Vystavit doklad – vytvoříte doklad k prošlé platbě.
Storno – v systémech (Vario/Prodejna/terminál) platba neproběhne a vystavený doklad je stornován.
Obrázek 4: Dialog Platba kartou – Nepodařilo se zaplatit kartou. Kód chyby uváděný včetně hodnoty v závorce může být různý (např. „Transakce zrušena zákazníkem [061]) a je předáván terminálem.
Pokud se spojení s terminálem naváže, ale ukončí se z důvodu překročení limitu 1 minuty, zobrazí se podobný dialog (obr. 5).
- V tomto případě spočívá rozdíl v tom, že po opakování platby se navíc kontroluje stav poslední transakce a pokud byla provedena korektně, vystavení dokladu se hned standardně dokončí. Pokud ne, proběhne znovu odeslání platby do terminálu.
Obrázek 5: Dialog Platba kartou – Nepodařilo se zaplatit kartou (Terminál přestal komunikovat).
Logování komunikace
Veškerá komunikace v doplňku Platebni terminál ČSOB je ukládána do „logu” – do textového souboru. Při logování se zaznamenávají data za účelem jejich analýzy.
- Unikátní soubor s datem aktuálního dne se vždy vytvoří pro daného uživatele Prodejny a pro počítač, na kterém je uživatel přihlášen.
- Soubory jsou uloženy ve složce C:\Users\Public\Altus.Common.Payments.CSOB\ a musíte mít přidělené oprávnění pro přístup do složky C:\Users\Public\
Oprávnění k doplňku
Nastavte oprávnění k doplňku pro profil a pro aktuální firmu v dialogu Možnosti Altus Vario: Doplňky: Obecné doplňky / Platební terminál ČSOB – nastavení.
Jestliže necháte oprávnění nenastavené, rozumí se, že přístup je povolen v plném rozsahu. Odepření oprávnění používejte zcela výjimečně. Uvědomte si, že jakmile u objektu nastavíte jakékoli oprávnění, mají k němu přístup pouze uživatelé s nastaveným oprávněním. Věnujte pozornost článku nápovědy Nastavení oprávnění.
Pokud si s nastavením systému rolí oprávnění nevíte rady, kontaktujte nás, rádi vám poradíme.
Co byste měli vědět při práci s doplňkem
- Měna odesílané částky se vždy řídí podle měny na vystaveném dokladu.
- Po každé komunikaci s platebním terminálem se do deníku příslušného dokladu zapíše zpráva o transakci. Podle situace obsahuje:
- co terminál odpověděl,
- částku, měnu a variabilní symbol,
- jakou volbu vybrala obsluha (uživatel Prodejny) v případě, že se platba nepovedla nebo její výsledek není znám.
- Jestliže do terminálu pošlete zápornou platbu (zápornou částku), dojde k převodu peněz z účtu, ke kterému je terminál připojen – na kartu, která je do něj načtena.
- Doporučujeme pro jednu stanici PC používat jeden terminál. Z více PC stanic nepřistupujte ke stejnému terminálu.
- CashBack doplněk nepodporuje.
- Při řešení problematických situací se řiďte informacemi z protokolu terminálu (Serial Line Internet Protocol).
- Pokud terminál přestane reagovat, může pomoci jeho restart.
- Jestliže během komunikace s terminálem selže internet, dodávka el. proudu apod., ověřte stav transakce s bankou telefonicky.
- Prodejna/Terminál: Zobrazení chyby „Není zadaná částka k platbě”.
- Prodejna/Terminál: Úhrada záporné faktury.
Obrázky v dokumentu jsou ilustrační, neslouží jako závazný příklad nastavení.
- Vložení produktu, kontaktu a platba v Prodejně
- Registrace (použití licencovaných modulů nebo doplňků)
- Platba v Prodejně
- Správce licencí
- Platební terminál GPE (doplněk modulu Prodejna)
- Nastavení oprávnění
- Usnadňujeme vám práci: do modulu Pokladna jsme přidali platební terminál (blog Vario)