Souhrn změn ve vydání 20210222
vydání: 20210222 - verze: 14
Vážení uživatelé,
přečtěte si, co je v únorové aktualizaci Varia nového a jiného. Příjemnou práci vám přeje společnost Solitea, a.s.
Rubriky níže přináší pravidelný přehled o novinkách a změnách v systému Vario. Na konci článku uvádíme seznam aktualizovaných dokumentů nápovědy. Nepřehlédněte důležité informace o modulu Mzdy – Souhrn změn ve vydání 20210222. Doporučujeme vám, abyste pracovali vždy s nejnovější verzí vydání softwaru Vario.
Obsah
Novinky
- Doplňkové řešení Import Rossum-Elis
- Výroba: Plánování výrobních zakázek
- iDoklad: Přehlednější import
- Účetnictví: Priznanie k DPH SK
Změny
- Doklad: Náklady na zpětný odběr
- Tisk údajů o zpětném odběru odpadu (aktualizováno)
- Dokumenty: Oprávnění k propojenému dokumentu
- iDoklad: Změny a opravy konektoru
- Servisní tikety: Vytvoření obchodního – prodejního dokladu
- Účetnictví: Optimalizace zobrazení
- Účetnictví: Datum zdanitelného plnění
- Účetnictví: Kontrola dokladů v Přiznání k DPH
- Vydané doklady: Účtování zálohových faktur
- Vydané doklady: QR kód na faktuře
- Aktualizace nápovědy Altus Vario
Změna datové struktury
Toto vydání Varia obsahuje změny v datové struktuře. Při aktualizaci se změní struktura databáze, a proto je nutné, aby se všichni uživatelé odhlásili ze softwaru Vario. Prosíme, počítejte s tím při instalaci aktualizace a zejména při prvním spuštění po aktualizaci, které instalaci dokončuje. Naplánujte si aktualizaci na vhodný termín a nezapomeňte na časovou rezervu, která vám dovolí řešit případné problémy.
Novinky
Doplňkové řešení Import Rossum-Elis
Vyvinuli jsme nové doplňkové řešení Import Rossum-Elis, které využijete pro import analyzovaných dokladů ze systému Rossum-Elis. Jedná se o obecný doplněk Varia, který se spouští na vyžádání uživatele.
- Systém Elis firmy Rossum využívá prvky umělé inteligence k automatickému načítání informací z faktur. Podstatou této technologie je takzvané kognitivní vytěžování dat. To funguje úplně jinak než tradiční technologie na trhu, u kterých se typicky setkáte s nutností ručně vytvářet šablony a pravidla pro jednotlivá pole.
Cílem doplňkového řešení Import Rossum-Elis spolupracujícího se systémem Elis firmy Rossum je zrychlit práci lidí, poskytnout firmám větší flexibilitu a spolehlivost. Zaměstnanci se pak mohou soustředit na složitější úkoly nebo úkoly vyžadující kreativitu.
Podrobné informace o instalaci, licencování a ovládání doplňku naleznete v dokumentu Import Rossum-Elis.
Obrázek: Nový doplněk obsahuje jak nezbytné základní nastavení, tak i volitelné rozšíření rozsahu importovaných dat
iDoklad
Přehlednější import
Vario konektor iDoklad již delší dobu podporuje integraci s online fakturačním systémem iDoklad. Aktuální vydání přináší vylepšení v oblasti importu.
- Import je indikován novým dialogem, který zobrazuje informace o průběhu. První ukazatel informuje o celkovém průběhu a druhý upřesňuje aktivitu v rámci dané kategorie stahovaných dat. Dialog uživateli umožňuje pokračování práce s Variem, ale Vario není možné ukončit, dokud import neskončí.
Souběžně s aktualizací Varia si nezapomeňte zaktualizovat také integrační služby AVIS.
Obrázek: Díky novému oknu s ukazateli průběhu stahování máte nyní přehled o detailu každé importní položky
Výroba
Plánování výrobních zakázek
Vylepšili jsme dialog Plánovací tabule pro plánování výrobních zakázek. Původní název příkazu „Plánovací tabule – výrobní zakázky” z menu Nástroje agendy, kterým se otevírá, jsme přejmenovali na Plánování výrobních zakázek. Změny se dočkal také název příkazu pro plánování zdrojů, starší pojmenování „Plánovací tabule – zdroje” jsme v nabídce Nástroje agendy nahradili výstižnějším Plánování zdrojů.
Dialog Plánovací tabule (pro plánování výrobních zakázek) se nově otevírá přes celé okno pracovní plochy podobně jako u Plánování zdrojů. Uživatelským benefitem je nyní pohled na větší množství dat naráz a možnost přepínat mezi ostatními dialogy. Informativní a grafické zobrazení je situováno do dvou záložek, takže se teď snadno přepnete z jednoho pohledu na výrobní zakázky do druhého. Grafické zobrazení navíc vždy zobrazuje data podle informativního zobrazení a respektuje nastavení filtrů řazení apod.
Další neméně důležitá vylepšení
- Dialog Plánovací tabule (pro plánování výrobních zakázek) disponuje kalendářem pro snadnější ovládání grafického zobrazení.
- Přidali jsme nové parametry pro plánování zakázek do nabídky pole Zdroje:
- Neomezeně
- Podle nastavení zdroje
- Přibylo pole Akceptovat plánovací interval položky výrobní zakázky.
- Na položku výrobní zakázky jsme přidali pole Datum zahájení (pokud pole nevidíte, použijte funkci zobrazovat skryté sloupce).
Všechny změny jsme přehledně shrnuli a vysvětlili v aktualizovaném dokumentu Plánování výrobních zakázek.
Obrázek: Pracovní prostředí pro plánování výrobních zakázek nyní zobrazuje více dat a umožňuje přepínat mezi informativním a grafickým znázorněním
Účetnictví
Slovenské přiznání k DPH (verze Priznanie k DPH SK)
K dispozici je nová verze formuláře daňového přiznání pro slovenské DPH, který je platný od ledna 2021.
Změny v systému Vario
Doklad
Náklady na zpětný odběr
V lednovém vydání Varia jsme do detailu záznamu Produkt na kartu Obecné v agendě Katalog přidali pole Náklady na recyklaci. Vario tak naplnilo požadavek nové legislativy a do daňových dokladů promítne náklady na recyklaci při zpětném odběru. Tyto náklady jsou udávány odděleně a za jednotku ks nebo kg.
Obrázek: Nové pole „Náklady na recyklaci” v detailu záznamu Produkt na kartě Obecné – hodnota je vždy uváděna za kus či kilogram
Tisk údajů o zpětném odběru odpadu
Standardní tiskové formuláře: faktury, pokladní doklady a účtenky jsme doplnili o výpis nákladů na recyklaci za produkty z daného dokladu. Výpis je seskupen za částku nákladu na recyklaci a s informací, na kterých řádcích se tento náklad nachází.
V aktuálním vydání došlo ke změně údajů při tisku.
Tisk textu těchto údajů na dokladech o zpětném odběru odpadu jsme v tomto vydání aktualizovali.
- Text „Náklady na recyklaci za jednotku” jsme změnili na Náklady na zpětný odběr (bez DPH).
- U každého údaje se rovněž tiskne základní jednotka.
- Aktualizace 20240513: Doklad: Příspěvek na recyklaci.
Příklad | |
---|---|
Text ve vydání 20210113 | Náklady na recyklaci za jednotku: 100,00 Kč (ř. 1, 4, 5); 200,00 Kč (ř. 2); 300,00 Kč (ř. 3) |
Text ve vydání 20210222 | Náklady na zpětný odběr (bez DPH): 100,00 Kč/kg (ř. 4); 100,00 Kč/ks (ř. 1, 5); 200,00 Kč/mj (ř. 2); 300,00 Kč/mj (ř. 3) |
Text ve vydání 20240513 | Text „Náklady na zpětný odběr” uváděný na tiskových výstupech Vydané faktury (včetně cizojazyčných eng a ger) jsme změnili na Příspěvek na recyklaci. Nový text je v souladu s metodickým pokynem Ministerstva životního prostředí České republiky. |
Dokumenty
Oprávnění k propojenému dokumentu
V agendě Dokumenty jsme přidali kontrolu oprávnění čtení záznamů na odkaz propojeného souboru. Uživatelé, kteří nemají oprávnění ke čtení záznamů v knize dokumentů nebo pro použití agendy Dokumenty, neotevřou propojený dokument.
iDoklad
Změny a opravy konektoru
Vario konektor iDoklad již delší dobu podporuje integraci s online fakturačním systémem iDoklad. Vše vyžaduje údržbu, a tak v tomto vydání naleznete několik „servisních” zásahů.
- Aktuální vydání pracuje se zaokrouhlením v podobě samostatné položky dokladu.
- Ve výjimečných případech při dlouhotrvající synchronizaci jste se mohli setkat s chybou autorizace. V novém vydání jsme nedostatek odstranili.
- Při importu přijatých faktur mohlo dojít k tomu, že se zařadily do nesprávného hospodářského roku. Aktuální vydání chybné řazení napravuje.
- Při načítání dat z online fakturačního systému iDoklad jste se v poslední době mohli setkat s tím, že se do Varia žádná data nepřenesla. Chybu integrace jsme opravili.
Při aktualizaci Varia si nezapomeňte aktualizovat také integrační služby AVIS.
Servisní tikety
Vytvoření obchodního – prodejního dokladu
Při vystavování dokladu ze servisního tiketu, který se nachází v jiném než aktuálním hospodářském roku, nyní můžete vybrat rok, do kterého se mají doklady vytvořit. To se týká především funkcí:
- Vložit na doklad – (karta Obecné záznamu Servisní tiket)
- Vystavit výdejku (vydává se) – (karta Materiál záznamu Servisní tiket).
Účetnictví
Optimalizace zobrazení
Zobrazení Deník s účetním rozvrhem jsme optimalizovali pro hladký běh na SQL serveru.
Účetnictví
Datum zdanitelného plnění
- Pokud uživatel Varia změnil přijatou fakturu z daňového dokladu na nedaňový, zůstala v poli Datum zdanitelného plnění dodavatele vyplněná hodnota. Nyní se nově při přepnutí na nedaňový doklad datum v tomto poli vymaže.
- Při vystavení přijatého dokladu podle jiného přijatého dokladu se datum v poli Datum uskutečnění zdanitelného plnění dodavatele nezkopíruje, protože toto datum se musí zadat podle nového přijatého dokladu.
Účetnictví
Kontrola dokladů v Přiznání k DPH
Při kontrole dokladů v Přiznání k DPH se mohly do seznamu dokladů s chybně vypočtenou částkou DPH dostat i doklady vystavené v cizí měně z důvodu zaokrouhlení částek přepočtených kurzem dokladu. V tomto vydání je kontrola opravena tak, aby se doklady s odchylkou danou přepočtem z cizí měny do výpisu dokladů s chybnou částkou nevypisovaly.
Vydané doklady
Účtování zálohových faktur
V tomto vydání jsme zrušili možnost účtování zálohových faktur, konkrétně:
- V okně Zaúčtování (dokladů) v agendě Účetnictví se již nenabízí zálohové faktury k zaúčtování.
- Příkazy místní nabídky Zaúčtovat doklad a Odúčtovat doklad se nově nenabízí u dokladů typu Záloha vydaná a Záloha přijatá.
Vydané doklady
QR kód na faktuře
QR kód zobrazený a vytisknutý na faktuře může obsahovat platební i základní účetní údaje faktury zároveň. Tiskem kombinovaného QR kódu na fakturách usnadníte načtení účetních dat z faktur do účetních programů vašich zákazníků.
Z QR kódů typu QR Platba jsme vynechali údaj „Datum splatnosti”.
Údaj Datum splatnosti je volitelný údaj, není tedy třeba se obávat problémů při načítání kódů. Výsledné bankovní příkazy se v internetovém bankovnictví předvyplní všemi dostupnými údaji a obvykle se nabízí k okamžitému zaplacení.
Podle specifikace formátu je v QR kódu vždy uvedeno bankovní spojení ve formátu IBAN+BIC. Při vložení bankovního spojení „naší firmy” jsme přidali níže uvedený druhý bod s alternativním spojením:
- Pokud je výchozí bankovní spojení ve formátu IBAN+BIC, použije se pro vložení do QR kódu.
- Pokud je výchozí bankovní spojení uvedeno v českém formátu číslo účtu+kód banky, ale je zadané alternativní bankovní spojení ve formě IBAN+BIC, použije se český formát pro vložení do QR kódu.
- Pokud nebyla splněna ani jedena z výše uvedených podmínek, použije se funkce pro převod českého formátu do IBAN+BIC.
Aktualizace nápovědy Altus Vario
Změny v dokumentech nápovědy v období od 27. 1. 2021 do 22. 2. 2021: